Notariusz to osoba zaufania publicznego objęta tajemnicą zawodową. Jest on powołany przez Ministra Sprawiedliwości, a jego zadaniem jest zapewnianie pewności i bezpieczeństwa obrotu dokumentami. Oznacza to, że notariusz zajmuje się sporządzaniem odzwierciedlających wolę stron dokumentów z zakresu umów, spadków, darowizn czy dotyczących przedsiębiorstw, np. pełnomocnictw, umów spółek. Należy podkreślić, że czynności dokonane przez notariusza mają charakter dokumentu urzędowego.
Praca notariusza
Notariusz najczęściej dokonuje czynności w kancelarii notarialnej. Zdarza się jednak, iż w uzasadnionych przypadkach spowodowanych wyjątkowymi okolicznościami bądź gdy wymaga tego charakter dokonywanej czynności, może świadczyć usługi poza siedzibą kancelarii notarialnej (np. sporządzenie testamentu osoby przebywającej w szpitalu).
Praca notariusza polega na poświadczaniu zgodności dokumentów oraz sporządzaniu i odczytywaniu stronom tekstów aktów notarialnych. Warto wspomnieć, że po zakończone czynności strony otrzymują odpisy aktu notarialnego, które mają moc oryginału, natomiast sam oryginał dokumentu pozostaje w kancelarii notarialnej.